Google AdWords, wat heb je d'r aan?
Marketing
3 minuten leestijd
Afbeelding door Isaac Anthony
In de wereld van online adverteren zijn er drie primaire strategieën te gebruiken wanneer je probeert om jouw bedrijf zichtbaar te maken bij potentiële klanten:
- Zoekmachine optimalisatie (SEO)
- Pay-per-click (PPC)
- Sociale media marketing
Elk van deze strategieën heeft zijn eigen voor- en nadelen, maar wat ze allemaal gemeen hebben, is dat ze je zullen helpen jouw bedrijf onder de aandacht te brengen bij mensen die zoeken wat je verkoopt. In dit artikel behandelen we alles wat je moet weten over Google AdWords (pay-per-click), inclusief wat het is, hoeveel het kost, en hoe je direct aan de slag kunt gaan. We zullen ook enkele tips met je delen over het kiezen van de juiste specialist om je te helpen met jouw Google AdWords-campagne.
Wat is Google AdWords?
Google AdWords is een advertentiesysteem dat door miljoenen bedrijven wordt gebruikt om verkeer naar hun websites te leiden, de verkoop te verhogen en hun merken op te bouwen. Het systeem staat ook bekend als betaald zoeken, pay-per-click (PPC) of zoekmachinemarketing (SEM) en stelt je in staat om advertenties te plaatsen op prominente plaatsen op de zoekresultatenpagina's (SERP’s). Met het platform kun je advertenties opzetten die in de zoekresultaten van Google verschijnen wanneer gebruikers zoeken naar bepaalde zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf.
Wat zijn de voordelen van Google AdWords?
Google AdWords is geïntegreerd met Google Analytics, wat betekent dat je jouw campagnes eenvoudig kunt volgen en kunt zien hoeveel verkeer ze naar jouw website leiden. Een ander voordeel van het gebruik van Google AdWords is dat je alleen betaalt wanneer iemand op een advertentie klikt (Pay Per Click), dus het is eenvoudig om de prestaties van jouw advertenties te volgen. Verdere voordelen zijn:
- Je hebt volledige controle over wie jouw advertenties te zien krijgt: je kunt de geografische locatie instellen waar jouw doelgroep zich bevindt, en daarnaast de exacte zoekwoorden kiezen zodat alleen mensen die op die specifieke woorden zoeken jouw advertenties te zien krijgen.
- Het is kosteneffectief: Met een PPC model betaal je alleen voor wat werkt. Als een advertentie niet goed presteert, kun je deze gewoon onderbreken of de zoekwoorden wijzigen.
- Toegang tot een groter publiek dan elke andere vorm van adverteren
Hoeveel kost Google AdWords?
Nou, dat hangt ervan af! Je maakt een campagne met een budget dat voor jou werkt - je kunt dagelijkse limieten instellen op basis van hoeveel je bereid bent elke dag uit te geven. Je kunt ook maximale kosten instellen voor elke klik op jouw advertentie.
De kosten per klik zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals de concurrentie van jouw zoekwoorden en de industrie. De gemiddelde kosten per klik van een online Google-zoekadvertentie is €1 à €2. Het kan echter hoger of lager zijn, afhankelijk van de populariteit van jouw zoekwoorden.
Verder is het gratis om een Google AdWords account op te zetten! Je betaalt dus alleen wanneer iemand op jouw advertentie klikt, dus er is geen risico aan verbonden totdat iemand interesse toont in jouw product of dienst.
Hoe ga je aan de slag met Google AdWords?
Als je iemand wilt inhuren om jouw campagnes te beheren, zorg er dan voor dat ze ervaring hebben met Google AdWords. Als ze een certificaat van Google hebben dat bewijst dat ze weten wat ze doen, nog beter!
Kom je er zelf niet aan uit omdat het te technisch klinkt? Aarzel dat niet om ons een belletje te geven, dan gaan we graag vrijblijvend met je in gesprek. Hierbij lichten we concreet toe hoe Google AdWords jouw onderneming kan helpen.